26 Mei 2012

KRITIKALKAH ANAK-ANAK KITA MASAKINI

Zaman telah berubah, banyak perkara buruk dikalangan anak2 telah berkembang hinggakan kita tak tahu sejauh mana ia kesannya. Zaman kanak-kanak sepatutnya dicorakkan dengan kehidupan yang sihat dan soleh. Ini bertepatan dengan hadis Rasulullah s.a.w yang bermaksud anak2 ibarat kain putih, ibubapalah yang mencorakkan mereka menjadi seorang muslim, majusi, nasrani, yahudi dan sebagainya. 

Apa yang ingin dipersoalkan disini ialah sejauh mana kita tahu dimana anak kita?. Amat mengejutkan apabila budaya kuning yang popular dikalangan remaja dan org dewasa kini diterajui oleh kanak-kanak masakini. Apa akan jadi jika perkara ini berterusan dan merebak?

Budaya kuning contohnya membuat kerosakan harta awam suatu perkara yg perlu dipandang serius oleh semua org dewasa dan ibubapa. Saya terpanggil utk bersuara dimana suatu hari saya nak menggunakan tandas kanak2 disuatu sekolah ditengah-tengah bandaraya. Amat terkejutnya bila melihat pintu tandas tersebut telah diconteng dgn pelbagai gambar kartun & ayat2 yang menusuk kalbu. Sepengetahuan saya tindaklaku sedemikian biasanya berlaku di tandas2 luas spt petrol pum dll tapi kini disekolah rendah sudah mula merebak. Terbayang difikiran bagaimanakah ianya hendak dibendung jika telah berleluasa dan menjadi kelaziman insan yg bergelar kanak2 dibangku sekolah rendah. 

Sikap masyarakat kita yg tidak ambil peduli perlu juga dikikis & ibubapa perlu bersikap terbuka demi mendidik anak2 generasi kita ke arah kehidupan yg lebih bermoral. Tidak dinafikan ibubapa kini terlalu sibuk dgn urusan  mencari nafkah utk keselesaan hidup keluarganya. Tidak kurang pula ada sesetengah ibubapa ni yang ingin tunjuk lebih pandai dan tinggi mertabatnya daripada krebiliti tugas seorang guru. Hal ini berlaku hinggakan banyak guru-guru mengadu diserang oleh ibubapa kerana mengambil tindakan yg disifatkan mendisiplinkan anak2. 

Kita semua kena berubah & berfikir luas jika inginkan anak2 kita berada dilandasan yang betul. Jika hal ini didiamkan ia akan menjadi duri dalam daging. Bertindak bijaklah dalam menjadikan anak2 kita mempunyai moral & disiplin yg sejati.....