8 Dis 2011

KEJOHANAN LAGA SENI SILAT KUNTAU SELEMPANG MERAH MALAYSIA

12hb Novemberi 2011 - Sabtu, ianya bukan sahaja satu hari yang penuh berkah tapi lebih bererti kepada setiap ahli-ahli Seni Silat Kuntau Selempang Merah seluruh pelusuk tanah air. Pada hari tersebut telah berlangsungnya pertandingan Kejohanan Laga yang telah lama tidak dipertandingkan. Pada kali ini SMK Bandar Baru Batang Kali Hulu Selangor telah dipilih sebagai tuan rumah untuk menjayakan majlis tersebut.   

Pada masa yang sama, satu lagi peristiwa yang sangat bersejarah ialah dengan berlangsungnya majlis menyerahkan memorandum di antara Asia Pacific Open University dengan pihak sekolah dimana perjanjian pesepakatan ini memberikan peluang kepada para pelajar sekolah memperolehi pensijilan bertaraf sijil daripada universiti antarabangsa.

Sebanyak 4 kategori telah dipertandingkan. Pertandingan ini juga dimeriahkan lagi dengan penyertaan ahli-ahli dewasa yang berumur 18 tahun ke atas. Apa yang menariknya pertandingan kali ini menyaksikan pelbagai teknik yang dimainkan oleh peserta untuk menjadi johan.

Guru-guru seni beladiri lain juga telah bersama menyaksikan pertandingan tersebut dan ianya telah berjaya membuka minda semua pihak tentang rahsia buah pukul persilatan melayu dulu, kini dan selamanya yang perlu diketenggahkan.

Seperti yang diketahui, uniknya pertandingan ini ialah dengan memperkenalkan sistem penilaian pemarkahan yang nyatanya amat berbeza dengan pertandingan yang sedia ada. Dalam pertandingan kejohanan laga Seni Silat Kuntau Selempang Merah, peserta tidak di bekalkan dengan pakaian peralatan pelindung badan (body protector). Ianya bukan dilihat sebagai satu yang bahaya jika seseorang peserta itu dilatih secukupnya dengan teknik kedu dan rumah yang betul.

Satu lagi yang istimewanya dalam pertandingan ini ialah tiadanya peruntukan nilaian markah kepada setiap jatuhan yang dibuat tanpa serangan. Ianya dilihat jika seseorang peserta menjatuhkan lawan secara kosong tidak mencerminkan silat sebagai beladiri perang yang dimainkan suatu ketika dahulu. Dalam pertandingan ini setiap tumbukan yang tepat dinilai 1 markah dan sepakan yang telap dinilai 2 markah. Manakala jika peserta menjatuhkan lawan dengan disusuli pukulan akan dinilai 1+1 atau 2+1.